از نجف آباد تا آمریکای جهانخوار

خاطرات تجربه و زندگی جدید در آمریکا

از نجف آباد تا آمریکای جهانخوار

خاطرات تجربه و زندگی جدید در آمریکا

خاطرات آمریکا_15: گرین کارت لاتاری

پس از سفر اولمون و دیدار از محل کارم، سفردومـّمون به ایالت کنزاس و شهر کافی ویل گذشت که شروع قسمتهای اول خاطراتم به ذکر اون سفر گذشت. الان که دارم بقیه ی خاطرات رو می نویسم آخرین هفته ی ساله و روز گذشته «چهارشنبه سوری» بود. کورش از ایران زنگ زد و با دونستن این که از آش و خوراکیهای شـُل و کور خوشم میاد؛ جای ما رو حسابی خالی کرد. در بین گفتگوها یادی هم از پارسال داشتیم که خانوادگی به دشت و بیابون های اطراف نجف آباد رفتیم و زهرا پس از اینکه از روند کاری و ویزا کمی گفت؛ ناگهانی از کورش پرسید:« آقا کورش ! بوی رفتن میاید یا نه؟» کورش نیز گذاشت و برنداشت و خیلی خشن گفت «نه»!!! همین جواب قاطع و منفی او به زهرا سببی شده بود تا مدتها موضوعی برای خنده داشته باشیم. اینطور که کورش می گفت: جشن چهارشنبه سوری امسال(1385) هیچ بگیر و ببند و پلیس و مأموری توی کار نبوده{ البته بعد باخبر شدم که نیم ساعت پس از گفتگوی تلفنی مان ماموران سررسیده بودند و همه ی مردم رو، حتی کسانی رو که با خانواده و فقط برای صرف شام حاضر بودند؛ مجبور به تخلیه ی پارک کرده بودند!! در حالیکه نمیدونند این سنت ایرونی، پاسداشت گذر شجاعانه ی «سیاوش» از روی آتش بخاطر اثبات پاکدامنی اش بوده و ایرانیان تا زنده اند اینگونه مراسم رو زنده خواهند داشت}


امروز چیز خاصی اتفاق نیفتاد جز اینکه گفتگوی همزمان با حج اکرم در داخل ایران و دخترش ملیحه در کانادا و دیدن همزمان تصویر یکدیگه توسط یاهو مسنجر و کامپیوتر، چنان انرژی بخش بود که برای لحظه ای دلم به حال «ننه»(مادر مرحومم) سوخت که چطور نماند و این چنین امکاناتی رو ندید. تکنولوژی امروز کجا و هر سه ماه، به سه ماه چشم انتظاری رسیدن یک نامه ی هوایی (یا بقول ننه: کاغذ) و دستخط پسران در غربت کجا؟ اونقده اینترنت و کامپیوتر کارها رو آسون کرده که حتی خارسوی (مادرزن) گرامی بنده هم، کامپیوتری شده و از زهرا سراغ دفعه ی بعدی (اومدن جلوی دوربین) رو می گرفت. اونچه فراموش نشدنیه حال و احساس افراده پس از دیدن چهره ی یکدیگر. مثلن امروز زهرا کاملن بی حوصله بود. امـّا پس از گفتگو با حج اکرم و خانم انتظاری اونچنان شنگول شده بود که زیر لب برای خودش آواز می خوند و من و دانا زیرزیرکی می دیدیم و می خندیدیم.


جالبتر اینکه خانم انتظاری به سبب رابطه ی احساسی و اجتماعی خاصی که با زهرا داشت؛ وقتی برای اولین بار زهرا رو دید، برای چند دقیقه ای فقط می خندید. او تعریف کرد که هنوز خبرمهاجرت ناگهانی ما داغ داغه و افراد بسیاری اون طفلی رو از نوع و چگونگی مهاجرت ما سوال پیچ کردند. حتی مادر یکی از دوستان زهرا با توقع بی جایی که داشته به نوعی شاکی بوده که چرا موضوع مهاجرتمون رو با دخترش که شب قبل از پرواز به درب خانه مون اومده بود؛ درمیون نذاشته بودیم؟ این درحالی بود که زهرا روزهای آخر حسابی شکننده و باریک بین شده  و از فخر فروشی این و اون دلش شکسته بود. از جمله دختر همین خانم، همان شب با دیدن موتورسیکلتم با کلامی گوشه آمیز و لحنی آمرانه به زهرا گفته بود:« آآآ هنوز همون موتور رو دارید و ماشین نخریده اید؟» و بین صحبتهایش بارها تاکید داشته بود که «بابام که خارجه… از خارج زنگ زده و گفته چی میخواید؟… ما هم شاید بریم خارج!ج!ج!». خوب می فهمم که چه دردی داره و ایکاش که این اخلاق فخرفروشی و تمسخر دیگرون از ادبیات فکری ما ایرونی ها پاک بشه؟


همینطور که گفتم: امروز 15 مارچ و آخرین پنجشنبه ی سال خورشیدیه و با عبدالله و زهرا خاطرات سال گذشته رو مرور می کردیم. پارسال(1384) همین ایام مراسم سالگرد پرواز ننه بود و هنوز حال احساسی اون شب رو در نظر دارم که پس از مدتها نه در عالم خواب و بلکه به بیداری و با چشم اثیری، ننه رو می دیدم که به عادت همیشگی اش، داشت باغچه ی گــُلش رو آبیاری می کرد… امـّا کو اون مادر و کو اون خونه و کو اون چیدمان منزل و کو …. ؟؟؟ باورکردنی هم نبود که با رفتنش، جمع گرم خانوادگیمون اونطور از هم بپاشه. شمعی بود که همگی ما مثل پروانه دورش  می چرخیدیم و با خاموش شدنش، گرمی محبت های خانوادگی هم رو به سردی گرایید. اکنون ماه به ماه، بخت دیدار برادر و خواهر رو نداریم چه برسه به اقوام دور و نزدیک. کمباری قصه هم اینه که من و خانواده ام هم غربت نشین شدیم و کو تا دیدارشون قسمت بشه؟

همیشه در قلب منی مادر


احساس روحی بیشتر تازه مهاجران در ابتدای مهاجرت، حال و روز زنانی اند که طبق عادت ماهیانه شون، مودی اند و به هر بهانه ای دنبال دعوا می گردند. یادی کردیم از پیشنهاد یکی از اقوام که: بد نیست زنان در این مدت سیکل ماهیانه شون، پیراهنی بپوشند که عکس یک سگ روش داشته باشه و اخطاری باشه برای دیگرون تا هوس کل کل و یک و دو کردن با اونها رو نکنند. از اونجا که من به این مورد توجهی نداشتم و یک و دو کردنم با زهرا تا مرز دعوا پیش رفت؛ به محض مشاهده ی نام یکی از دوستاش روی لیست اسامی یاهو مسنجر، سببی شدم تا  اونها یک ساعتی به گپ و گفتگو باشند و کمی هم نخودچی پشت سر ما شوهران خوب ایرونی بخورند. از اتفاق حال و روزش هم خوب شد. شاید این تجربه، راهکاری باشه برای دیگر مهاجران که به محض بدخلق و بی حوصله شدن، به هر طریقی ولو مسنجری به دوستاشون وصل بشند!!؟


عصر و شب باعبدالله برای خرید مرغ کنتاکی به فروشگاه رفتیم. حضور مرد و زنی توی فروشگاه نظرمون رو جلب کرد. زن روسری به سر داشت و پالتوی بلندی رو به سبک مانتو پوشیده بود. کفش کتانی  و سبیل مرد همراهش سخت کنجکاومون کرد تا بدونیم کجایی اند؟ جالبه که مهاجر از بس دنبال یک همزبون و یک هموطن می گرده؛ هرفردی رو با کمی شباهت، از کشور خودش تصوّر میکنه. در این بین خدا نکنه که آشنایی بیابه ؛انگاری فرشته ای از خدا رو دیده.  ولو کفتری که مثلن اجدادش روزگاری از سمت ایران رد شده باشه. عبدالله بخاطر ظاهر لباس و رنگ پوستشون معتقد بود که هندی یا پاکستانی اند و من بخاطر تعصبی که در حفظ حجابشون داشتند به کمتر از افغانی یا عرب رضایت نمی دادم. البته اونها هم از دور ما رو زیر نظر داشتند. برعکس همه ی موارد مشابه، اینبار زهرا بود که دلش می خواست موضوع رو کارگاهی کنه و مرا واداشت تا بلند بلند صحبت کنم.  آقاهه به محض شنیدن زبان فارسی، هیجان زده سلامی داد و با هم آشنا شدیم. عبدالله به محض شنیدن نام خانوادگی اش، اصفهانی (نصرآبادی) بودنش رو تشخیص داد و حتی برادر خانمش رو که از معدود ایرانیان ساکن اوماها بود؛ کما بیش شناخت. اونچه که برای من جالب بود اثبات این شایعه که ثبت نام در قرعه کشی هرساله ی گرین کارت لاتاری آمریکا در حوالی مهرماه واقعیت داشت. دوسال پیش از طریق خانمش برنده شده بودند، ولی هنوز به طور کامل تصمیم به مهاجرت نگرفته اند و اکنون هر 6 ماه یکبار برای پیمودن روند قانونی اخذ سیتیزنی(اقامت دائم) آمریکا میاند و میرند.

نمونه ی یک نامه ی قبولی گرین کارت در مرحله ی اول


خانمش، شمسی، فرهنگی بود و حتی مدتی هم در کهریزسنگ نجف آباد تدریس داشته بود. ولی الان بعد از 15 سال سابقه، بدنبال سرنوشت، راه غربت رو پیش گرفته. اون ما رو نیز تشویق به پرکردن فرم ثبت نام لاتاری کرد و افزود که چنین چیزی نه تنها واقعیت داره؛ بلکه کاملن رایگانه و با مراجعه به اینترنت وسایت مخصوص ثبت نام، به راحتی می تونیم خودمون این کار رو انجام بدیم. با اینحال می تونم اطلاعات بیشتر رو از سایت «مهاجرسرا» بدست بیارم و نباید این فرصت رو از دست بدیم. اونچه که یکی از دغدغه های او برای تصمیم گیری قاطع جهت مهاجرت بود؛ مسئله ی حجاب بود. هزارون مشتاق،  حسرت اون رو میخورند؛ در حالیکه هرطوری که دلش بخواد میتونه عمل کنه و اختیار باخودشه؛ ولی جالب بود که دغدغه ی اصلیش چیه؟

یک فرد با یک شخصیت درونی ولی دو چهره ی بیرونی. عکس: نازی عباسی


به عنوان آخرین سخن و جوک جدید بشنوید وقتی که برگشتیم یکی از حاضران با تفاخر طنزوار خودش می خواست دلمون رو آب کنه که در نبودنم، «انبه» خورده . میدونید که واژه ی انگلیسی انبه میشه Mango. دیگه خودتون تصوّر کنید که مخلوط فارسی انگلیسی این جمله چقدر خنده دار میشه: «حمید دلت آب!!! نبودی و من یه «من گـــو» خوردم.» :)  دیگه اینکه:  دندونهای شیری فاطمه یک به یک شروع به افتادن کرده و طبق رسم اینجا، باید دندونهای افتاده ی خودش رو زیر بالش خوابش بگذاره تا فرشته ی دندون Tooth Fairy  برداره و بجاش پول بذاره. البته فرشته ی دندون کسی نیست جز دانای بیچاره که این روزها باید حسابی پیاده بشه و عوض یک دلار، به ازای هر دندون 3 دلاری به زحمت بیفته. بقول ضرب المثل فارسی« اگر واسه ی اون آب نداره؛ واسه ی ما نون داشت که .» لااقل پول اولیه ی خرید اولین دوچرخه ی فاطمه اینطوری رسید و بازم خدا برکت بده.

نظرات 6 + ارسال نظر
saeed شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:49 ق.ظ http://yeksaeedd.blogfa.com

حمید اخ گفتی مرغ کنتاکی دلم اب افتاد
گفتی چرخ یاده چرخ چینی افتادم
گفتی کهریزسنگ دیروز ردشدم
خیلی چیزا گفتی
حمید یه روز بعد از ظهر بیا تا بریم نجباد گردی محنده باد
یه شورلت کامارو2012 بیار ایران سوارشیم عکس بگیریم بصورت گذرموقت البته تو نجباد اسم شورلت که بیاد همه یادشون به شورلت شیخ ابوطالب میفته
یادی 80کاماجیم بخیر اگه بود هنو 30سال دیگه موتور بود مفت دادمش رفت درد جاتنگی

سعید جان
خدا قسمت کنه و یه روز بعد از ظهر همدیگه رو ببینیم و بقول شما بریم نجباد گردی و محنده باد رو کنار هم ببینیم.
ممنون از حضورتون ... موفق و پیروز باشید.
درود و دو صد بدرود

سمیرا شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:01 ق.ظ

خیلی با حال بود.این میوه هم برای خودش شانسی داشته

سمیرا خانم گرامی
خوشحالم که مورد پسند شما واقع شد ... و ممنون از بابت حضور و نظرتون.
موفق و پیروز باشید ... درود و دو صد بدرود

وحیده مامان پارسا سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:53 ب.ظ http://dinasour.persianblog.ir/

از سرنوشت اون دوستتون که از طریق لاتاری اومده بود اونجا تازگی خبر دارید؟

وحیده خانم گرامی
اگه منظورتون همون کسانی اند که در این بخش خاطرات ذکری از اونها آوردم؟ خیر .... یک شماره ی تماس تلفنی از اونها داشتم و چند وقتی بعد یکی دو بار تماس گرفتم ولی کسی پاسخگو نبود.

اگر هم منظورتون دیگرانه .... بله ... از بسیاریشون خبر دارم و آخرین خانواده ای که آمدند و گرین کارتشون رو گرفتند و برگشتند تا به کارهاشون سر و سامون بدند این خبر رو دارم که دارند بعد از هشت ماه آماده ی مهاجرت اصلی و همیشگی میشند .... دیگران هم که هر کدام گوشه ای از آمریکا هستند.

موفق و پیروز باشید .... درود و دو صد بدرود

sasan چهارشنبه 5 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:45 ب.ظ

سلام حمید آقا،

چند نکته:

چه زیبا، تمامی‌ جوانب موضوعات، را بررسی‌ میکنی‌، مرسی‌ و سپاس فراوان.

خداوند روح مادر مهربانت را قرین رحمت دائمی کند، انشا‌الله.

داستان ''انبه'' نیز خیلی‌ باحال بود.

ما ایرانیا ها، توی ''حسادت''، ''فخر فروشی و ادعا''، ''بی‌ محتوایی و بی‌ ادبی‌''، در صف اول هستیم... روزگار فعلی‌ ایران، نشان از بی‌ لیاقتی ایرانیان دارد.

ساسان جان
از بابت همه ی تشویقها و آروزهای خوب و بخصوص حضورتون تشکر فراوان دارم.

بنده هم برای همه ی درگذشتگان شمای عزیز، آرامش ابدی آرزومندم.

موفق و پیروز باشید ... درود و دو صد بدرود

مجید دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:31 ب.ظ http://www.Diarenoon.ir

درود بر اقا حمید عزیز
راستش هنوز متن پستت رو کامل نخوندم ..ولی یه چیزی که خیلی اذیتم میکنه..سو استفاده خیلی ها از همین لاتاری هست..دیدم برای ثبت نامش از مردم پولهای هنگفتی میگیرن..مردم ایران هم که دنبال یه راه فرار...خیلی به این ادمهای بد ذات راحت پول میدن..در کل شالام چاقی باشد

آقا مجید
امروزه روز، عصر ارتباطاته و اگه هنوز کسانی هستند که نمیخواند برای بالابردن آگاهی هاشون وقت و هزینه بذارند و مستقل باشند؟ چه بهتر که به دام این کلاهبرداریها بیفتند. وگرنه فقط بنده ی کمترین، به دفعات در این زمینه اطلاع رسانی کردم چه برسه به سایر دوستان و بخصوص سایت بسیار خوب «مهاجرسرا» .... ولی چه میشه کرد و بقول شما ... شالام چاقی باشه.

موفق و پیروز باشید ... درود و دوصد بدرود

امینی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام حمید آقا
باور کن اینجا خبری نیست
نجف آباد برا یک هفته یا دو هفته جالبه و بعدش اعصاب خرد کن میشه
یادت نره که در نجف آباد همه با هم کار دارن و شما اون آرمشی که داری ولی یادت رفته و فکر میکنی که همیشگیه و باید همیشه باشه وجود ندارد.
ارادتمند

دوست عزیز و گرامی ام
نمیدونم قبلن به شما خوش آمد گفته ام یا نه؟ بهرحال امیدوارم که در این مکان به شما خوش بگذره و از بابت ثبت ردی از اسم و نظر خوبتون بعنوان زینت این مکان تشکر می کنم.

و امـــّا:
باور کن این سخن رو به دفعات شنیده ام و میشه بگی باور هم دارم. دقیقن مثل اینکه کسی «سیگاری» باشه و به مضرات سیگار هم کاملن اطلاع داشته باشه ولی همچنان ادامه بده. بنده هم به این موضوع باور دارم و بارها دوستان زیادی این مورد رو براساس تجربه شون گفته اند ولی همونها هم گفته اند که سفراول و دیدار اول برای هر فرد مهاجر نیازه.

بهرحال
برای شما و خانواده ی محترمت بهترین ها رو همراه با آرامش کامل آرزومندم.... موفق و پیروز باشید ... درود و دو صد بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد